اخبار بین المللی
شماره: 2252
1391/10/25 - 09:09
سلول های بنیادی می توانند منجربه مرگ شوند

انجمن پزشکی سلول های بنیادی فیلیپین (PSSCM) اذعان کرد که استفاده غیر تخصصی از سلول های بنیادی حامل خطرات و عوارض است و حتی ممکن است به مرگ فرد بیمار بیانجامد.

 

به گزارش بنیان و به نقل از sunstar ، با توجه به سخنان دکتر Leo Olarte سخنگوی انجمن پزشکی سلول های بنیادی فیلیپین (PSSCM) ، اگرچه درمان با سلول های بنیادی می تواند مفید واقع شود اما این یک نتیجه کلی نیست و ممکن است گاهی منجر به اثرات منفی درفرد شود.

دکتر Olarte در بیانیه ای که  توسط انجمن پزشکی فیلیپین منتشرشد گفت: اگر چه برخی از افراد مشکلات اندکی رادر رابطه  با پیوند تجربه می کنند ، اما بعضی دیگر ممکن است دچار عوارضی شوند که نیاز به درمان و بستری شدن در بیمارستان داشته باشد و برخی از عوارض می تواند تهدید کننده زندگی فرد باشد، که در میان آنها می توان به شکست پیوند سلول های بنیادی، آسیب به ارگان ها ، عفونت ، آب مروارید، ناباروری ، سرطان ، بیماری پیوند علیه میزبان، و مرگ اشاره کرد.
 دکتر Olarte اضافه کرد: این عوارض ممکن است درنتیجه  اختلال خونی ، نوع پیوند، سن و سلامت فرد ایجاد شود.

معاون انجمن پزشکی فیلیپین توضیح داد که: بیماری پیوند علیه میزبان ( graft-versus-host) زمانی اتفاق می افتد که سلول های بنیادی پیوند شده به بدن گیرنده حمله می کنند.

دکتر Olarte در این باره گفت: بیماری پیوند علیه میزبان می تواند خفیف یا شدید باشد. این بیماری می تواند خیلی زود یا ماه ها  و سال ها بعد از پیوند رخ دهد.
وی گفت : کسانی که تحت درمان با سلول های بنیادی قرار می گیرند باید توسط پزشک خود تحت نظر باشند تا از نظر علائم و نشانه های عوارض مورد بررسی قرار بگیرند.

پایان مطلب /

©2013 Royan Corporation. All Rights Reserved